måndag 22 november 2010

Borderline. Skadeskjutna kvinnor, vilka män dras till dom?

Det är nog en speciell sorts män som dras till skadeskjutna kvinnor. Med skadeskjutna menar jag där livet gått hårt fram med en taskig barndom, alkoholism, splittrade familjer och social otrygghet. Ofta kommer man i ett stadium av borderline som är ett tillstånd, inte en sjukdom. Men varför dras vissa män till dessa kvinnor? Är det en vårdande ambition som gör att vi vill vara med, eller klara vi inte av att ragga upp andra kvinnor, utan behov av stöd. Självständiga, potenta, intelligenta damer som inte behöver en tröstande famn, utan klarar sig på egna meriter? Är den vårdande läkande delen ett kvinnligt drag eller har vi män också sådana egenskaper? Det vore ju trevligt om man kunde bejaka dessa utan att just hamna hos en borderline. Vilka medel tar vi till i relationerna? Männen är fysiska medan kvinnorna är emotionella. Män slåss och kvinnor gråter. Visa mig den man som inte faller för en ledsen kvinna i nöd!! Han finns inte! Visa mig den kvinna som inte blir livrädd för en man som brukar fysiskt våld. Hon finns inte! Men, det är ytterligt få som inte återkommer i gamla beteenden, våldsman efter våldsman passerar i en kvinnas liv. Känslomässiga damer på rad genom mäns liv. Varför är det så svårt att bryta mönster? Jag vill inte hamna i samma problem en gång till! Varningstext på människor borde det finnas, inte bara på cigaretter och vin: OBS! Att vara med denna man kan ge svåra fysiska och psykiska skador. Eller: Kärlek i samband med tårar kan skapa medberoende!!

9 kommentarer:

border-fucking-line sa...

1. Den kvinnan finns ;)
2. Aj! Jag vill då fan inte ha nån varningstext på mig... Skulle jag verkligen vara så fruktansvärd att vara med..?
3. Hahaha, underbart. Jag fattar vad du menar. Frustrationen och hjälplösheten man hamnar i som medberoende till en borderline. Let go. Tyvärr.
4. Blandade känslor. Så länge jag snackar om nån annan så ja. Dumpa! Men jag vill inte bli dumpad själv...
5. Hmmmmm......

Peter Midas sa...

1. OK, skönt att höra
2. Det var givetvis på skoj som jag skrev det där med varningstexter...
3. Jo, det är bara att släppa så fort som möjligt
4 . Låter klokt
5. Hmmmm....

Ika sa...

Kan det inte vara så att "skadeskjutna" kvinnor är intressantare? Eller är det faktiskt en form av självskadebeteende från partnerns sida, eftersom han/hon väljer att leva i berg -och dalbanan?

Peter Midas sa...

Du har alldeles rätt. Vissa män, som jag själv, vill ha dynamik och lite kaos, spänning och ordentliga svängar i relationen, men alltid med kärlek. Jag skulle aldrig i helsike kunna leva med en kvinna som virkar grytlappar och tittar på dansbandskampen om hon inte också kan diskutera konst och politik eller spela något instrument. Nja, jag generaliserar, men visst är skadeskjutna kvinnor intressanta. Vi män är nog lite så.... i alla fall jag och några till som jag känner...;-)

Anonym sa...

NINA 31


AAAHHHH !! nu sa du något intressant.

Män som dras till skadeskjutna kvinnor.

mina två relationer har jag varit försörjande av mina män.

båda pga av två helt skilda anledningar.

ena på 4 år , Han var otroligt social inkompetent och odriftig. ,mer åt menlös.

Och min andra var en missbrukare. introvert , med relationsproblem till allt och alla.

Jag blev medberoende, så otroligt nedbruten.

Men endå har jag en Borderline diagnos ??!!!


vilket som , tog jag tag i den issue.

Nu träffat jag en man som "tar hand" om mej.
Känns helt skumt, han lagar mat, han skickar kärleksfulla sms, han vill ha mej sittande på soffan leende som en princessa.

Men jag klarar inte av sånt.!!

Jag känner mej inträng, jag känner mej låst. JAG KAN SJÄLV !!!, jag har kunnat själv och jag kan mycket själv!!

Den attityden fick mej att hamna hos menlösa självdestruktiva män.

Men nu , ja , eftersom jag känner mej överkörd av min "Sunda" kille känner han att allt han gör inte duger...

Jag har Borderline hans ex var oxå en "skadeskjuten kvinna" med ett annat diagnos...

...Så han dras till katt kvinnor...

Men jag vill inte vara en kattkvinna...

Jag vill ha en man som vill ha lugn o ro, för även om mina ex var menlösa , osociala så hade jag mycke lugnare än med min "sunda" kille.

För då visste jag vad jag hade.

Med den här killen, känns som jag öppnar mej och han respekterar inte mig som individ.

Hans drift att passa upp mej är viktigare, hans ego gödas av att han gör allt för mej det är viktigare och när det inte blir bekräftad då går han och beklagar sej hos andra om sina ouppskattade ansträngningar.

MEN ASSÅ JAG VILL JUH KLARA MEJ SJÄLV!!!

Jag kan fortfarande prata om konst och slänga ur mej knasiga saker, men passa inte upp mej som om jag inte kan ta hand om mej själv.. =(



Nuhåller vår relation gå åt helvette.

Sorry jag inte är kattkvinnan han förväntade sej, sorry jag tar hand min sjukdom...

Nu med facit i hand ångrar jag att jag berättade om min diagnos till han överhuvudtaget...

Men jag får se det possitiva, jag försökte, jag vågade och utan att kränka någon... oj!! kan man tänka sej att en borderline kan klara av något sånt. HMM!!!

Anonym sa...

NINA31, KOrrigering:

mitt andra förhållande med missbrukaren höll 5 år...

Arran sa...

Mycket intressant att höra att det kan bli för mycket av det goda.

Själv är jag den "sunda" killen som fixar mat o barn o hela rasket, känner inte igen biten med att tala om det för alla, jag har valt det själv och tycker om det. Detta har dock blivit ett problem nu (barnen 4 och 6). Både hon och jag inser att hon liksom lever parallellt med mig o barnen. Jag försöker få in henne i "gemenskapen" igen. Men det funkar inte, hon vill inte. Hon vill absolut inte klara sig själv.

Min fru är absolut inte lat även om det inte händer så mycket när hon gör saker för tankarna går åt alla håll.

Jag vill bara säga att det finns alla sorters människor Border eller ej.

Själv har jag haft ett 11-årigt förhållande innan detta som jag är inne på 10:e året. Båda tjejerna med border-dignos.

Självklart är vissa män attraherade av kvinnor som är i stort behov av hjälp. Då menar jag inte hjälplösa kvinnor utan kvinnor som man tror att man ska kunna hjälpa att må bättre. Man gör allt "tror man" man kan för att kvinnan ska må "bra", slutar alltid med en pungspark. Bara o resa på sig o försöka ännu hårdare.

Att leva med en borderline är som att försöka rulla upp Sisyfos sten i Hades. Precis när man tror att man lyckas så kommer nästa pungspark.

Älskar min fru, det går bara olika lätt.

Peter Midas sa...

Johan: Tack för din kommentar! Du har en typisk bild av relationen utom på en punkt som du skall vara 10000gr glad för. Din kvinna har självinsikt!! Halva loppet är vunnet, utan självinsikt går det bara inte! Toppen. Dessutom älskar du henne, jag avundas er båda på sätt och vis. Visst är det så att vissa män dras till borderlinekvinnor, dom står för öppenhet, vidsynthet, kärleksfullhet och intelligens när dom mår bra. Annars kan det vara kaos!!! Mina erfarenheter är väldigt positiva, men det stormar och vissa båtar går helt enkelt i kvav. Bara man inte seglar på Styx så går det bra, apropå Sisyfos... Vad hette han som höll på att törsta ihjäl men stod till midjan i vatten? Varje gång han skulle dricka så sjönk vattnen undan för honom! Har glömt!... Var det inte Tantalus??? Tantali kvav!

Arran sa...

Hej igen

Hennes insikt sträcker sig så långt att hon ser att hon står utanför "familjen" och att det inte är bra. Problemet är ju bara att hon inte har varit med att skapa denna situation enligt henne själv och att hon inte vill göra något för att komma tillbaka. Jag har kastat ut henne.

Hon förnekar inte att hon är borderline men hon har ingen koll på andra sidan, det vi pratar om här. Dessa nycker som vi anhöriga så tydligt kan se att vi har gemensamt i våra partners. Hon började läsa en anhörigbok en gång men orkade inte igenom första sidan.

Ganska skrämmande att läsa dessa utdrag ur fiktiva samtal som du skriver. Hur precis det är. Du lyckas konstruera en text som förklarar saker som jag har försökt förklara för vissa nära och kära men utan att få till det.

Ja, ja det kan ju stämma in även med Tantalos öde kan man känna. Man törstar efter kärlek ibland så man håller på att gå sönder. Skillnaden är väl bara att om man spelar sina kort rätt så händer det att man får dricka, dock inga stora mängder.