söndag 3 juni 2012

Borderline som mytoman?

Finns det ett samband mellan mytomani och borderline? Statistiskt har jag inte en aning, det kan till och med vara negativt samband. Tittar man däremot på mekanismerna runt mytomani och på de anhörigas del i störningen så kan det finnas beröringspunkter som är tydliga. En borderline skapar ofta problem för sina anhöriga, precis som t ex en alkoholist, missbrukare, våldsverkare eller andra störningar. Man tenderar som anhörig att vilja släta över för att inte själv bli den som anklagar, man är helt enkelt för feg för att sätta ner foten. Just att sätta gränser är för beteendestördas anhöriga en funktion som ofta är underutvecklad. En borderline manipulerar ofta, har svårt med kontroll av pengar och en mängd andra saker. Anhöriga konfronterar sällan sin borderline med deras manipulativa drag och blir därigenom medberoende och en del av manipulationen. Det är ofta av rädsla för att såra och för att man skall förlora borderlinens kärlek. På samma sätt är det med mytomani där den som är mytoman får fortsätta att ljuga om allt och alla om ingen konfronterar och säger: Men du, det där är ju inte all sant, jag var ju med själv och det var inte alls så det gick till! Att tvingas dra ner byxorna på en lögnare kan vara väldigt pinsamt och det kan bli häftiga reaktioner. Men att inte göra det innebär att man är delaktig! Man belönar den som är mytoman med att tiga och bara jamsa med. Det är dock viktigt att skilja på mytomani och broderande av roliga historier. Att Gustaf V var i Seglora kyrka på julottan och gjorde bort sig kan man gärna brodera ut med detaljer som gör det hela roligare, det är ju inte en faktaberättelse. Men att säga att den här datorn fick jag för 1500:- på Elgiganten trots att priset egentligen var 6500:- det är att ljuga och att vara mytoman om det är vanligt förekommande. Jag hörde från en nära vän att hon skulle segla runt Europa under fem veckor i sommar och bland annat segla till Schweiz. Hon är inte från denna del av världen så jag ifrågasatte hela myten mest med tanke på de geografiska förutsättningarna att segla till Schweiz. Hon stod på sig och jag tog fram en karta och visade. Eftersom vi haft täta kontakter och jag aldrig hört talas om detta tidigare misstänkte jag att det fanns flera lögner i hennes levnadsberättelser. När jag fick chansen att kontrollera insåg jag att minst 50 % av alla hennes berättelser var lögner. Detta gjorde mig så förvånad eftersom jag hade gått på dom samtliga! Finns det en korrelation? Nja, det finns likheter i hur vi anhöriga uppfattar det och vilken medskyldighet vi har om vi inte reagerar. Det handlar om mod. Det handlar om att bestämma sig för om man vill ha en dialog med mytomanen eller inte. På lång sikt är det bästa att reagera, på kort sikt kan det bli världskrig! Frågan är hur vi skall möta dom!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det kan finnas samband mellan mytomani och borderline, statistiskt vet jag inte heller men jag har oxå gått på en del lögner. Ja hur ska vi bemöta dem då? För min egen del så tror jag på världskrig, jag tänker satsa på världskriget har inget att förlora på det. Borderline som min kille har är så stressande för mej och säkert mår han jättedåligt med. Men jag skiter i honom nu det är jag som är den viktiga personen för mej och mina barn. Jag är trött på att gå må dåligt på grund av en person som gör mej stressad. Visst är det väl nåt fel någonstans? När man känner sej fri när han går till sitt arbete. Att få 8 timmar av lugn...
Jag känner igen det där med att bre på när man berättar saker. Han har till och med gjort det till sina barn men då här jag rättat honom. Såklart blev han förbannad men det struntar jag i...jag tror jag börjar komma ur medberoendet, men det är långt kvar att gå ännu. Är trött på att ständigt bli stressad av honom! Jag tror att jag ska ta ett värlskrig idag....för det spelar ingen roll om jag gjort 10 av 12 saker på min göra lista...så blir det gnäll iallafall det är ju inget som duger till honom.
Jag är arg på allt gnäll, han gnäller som en jävla kärring...ursäkta språket men jag är verkligen arg på riktigt.
Det känns som att när man läser om andra i sin egen sits så känner man sej inte ensam...man blir lite stärkt av att vi är fler. (synd nog).
Och jag ska satsa på värlskrig idag.....

Peter Midas sa...

Hej Anonyme krigare....
Ja, så kan man göra om man fått in i helvete jävla nog! Till sist rinner bägaren över och konflikt är det enda som gäller, men frågan kvarstår: VARFÖR ljuger han? Vad hoppas han uppnå med sitt ljugande som sanningen inte kan skapa? EN konfrontation måste vara retoriskt stark, dvs. Detta får du förklara för mig, vad hade du tänkt att vinna på att ljuga? Din flykt från medberoendet börjar i ditt eget hjärta då det inte längre betyder nåt om han lämnar dig. Först då kan maktbalansen rubbas till din fördel. Ett påstående som: Nu ljuger du igen!

Jag blev av min borderlinekvinna anklagad för att ljuga, men varenda gång satte jag ner foten och visade henne sanningen, till sist insåg hon att jag inte ljög alls utan att hon hade bara halva historien.

Ja, du är inte ensam om dina erfarenheter, det är många därute..... Lycka till

Anonym sa...

Ja man kan ju fråga sig vad det är för vinning med vissa typer av lögner? Jag var tillsammans med en tjej som var diognastiserad borderline. Köpte ju alla hennes lögner även om jag tyckte att det lät riktigt konstigt ibland. Saken var den att hon gjorde det så jäkla bra och det flöt så smidigt in i samtalsämnet. Inte innan det tog en jätte vändning i förhållandet och det verkligen gick åt skogen allt så började jag sätta mig in i borderlineproblematiken. Och där fick jag förklaring till alla konstigheter, det var rena lögner. Tror jag nu iaf.

Men åter igen, vad var vinningen? Det fanns en viss lögn som hon drog ofta men i olika former då självklart. Och det var lögner som handlade om att killar raggat på henne, att folk gått fram och pratat med henne, det blivit slagsmål på krogen om henne. Alla dessa lögner handlade självklart om att göra henne själv mer attraktiv, att få mig att vara rädd om henne och hålla henne ännu hårdare. Kan vara så att det fungerade, vet ej.

Sedan fanns det lögner om pengar som hon drog ofta, där jag kan tro att det fanns en viss sanning men väldigt överdriven. Att hon tappat 600 kr. Men du hade ju bara på dig 100 kr?
Att hennes ex va skyldig henne massor. Att hon hade betalt mig pengar som hon var skyldig. Här är det självklart någon ekonomisk vinning hon var ute efter.

Sedan fanns ju massor av lögner för att slingra sig ut något dumt hon gjort, men det ser jag ju som att det kan vem som helst göra med eller utan borderline. De blir bara fler eftersom de gör mer skit helt enkelt. Tråkigt men sant av erfarenhet.

Så frågan är om man inte ska se lite mönster i lögnerna och tänka vad vill han/hon med detta.

Eller så är det bara så att men ger fan i att bry sig, hittar någon annan som man kan lita på och lägger ner att försöka förstå och tolka för det gör en bara knäpp tillslut!

Anonym sa...

"En borderline manipulerar ofta, har svårt med kontroll av pengar och en mängd andra saker. Anhöriga konfronterar sällan sin borderline med deras manipulativa drag och blir därigenom medberoende och en del av manipulationen."

Är medveten om att detta är en blogg för/om att vara anhörig, men kan faktiskt inte låta bli att kommentera. Jag förstår att alla har egna erfarenheter/åsikter/utångspunkter osv, men som du säkert hört många gånger förut; alla är olika och kan inte dras över en och samma kant, trots samma diagnos.

Manipulation är varken ett utmärkande drag eller ett kriterium för borderline.

När en person med borderline reagerar häftigt kan de ha svårt att hantera sina jobbiga känslor - då anklagas dem för att vara manipulativa. Tex om en kvinna med borderline säger till sin sambo att hon hoppar ut genom fönstret om han går - då ses hon som manipulativ när hon egentligen är desperat och rädd. Att manipulera är att försöka få någon att göra något utan att det märks.

Peter Midas sa...

Cecilia! Det är ingen idé att bara läsa en liten bit, du behöver följa en längre tid för att se alla aspekter av att vara anhörig till en borderline. Visst är borderline bra på att manipulera, det brukar de flesta vara överens om, men naturligtvis inte alla, det borde du förstå själv. Om inte, ta och läs mera! Jag hade en liten enkät bland läsarna där 73% ansåg att borderline manipulerar mer än andra! Sant eller inte det var reaktionen och svaren från anhöriga!

Om en kvinna hotar med att hoppa ut genom fönstret är hon inte manipulativ, då är hon snarare självmordsbenägen som är ett av kriterierna!!

"Cecilia"+Borderline sa...

Du läste öppenbarligen inte hela min kommentar, skrev; "Jag förstår att alla har egna erfarenheter/åsikter/utångspunkter osv.." så jo, jag förstår att allt du skriver inte gäller alla. Eller snarare; jag vet att det inte gäller alla. Ärligt talat så struntar jag i om din undersökning visade ditten eller datten eftersom jag utifrån kommentarerna på dina inlägg har förstått att de flesta som läser den här bloggen är personer som tycker illa om personer med borderline eller som har kassa erfarenheter och drar alla över en kant.

Det finns nästan ingen som bara har borderline så det går liksom inte att säga att personer med borderline är/brukar vara manipulativa eftersom det lika väl kan vara någon av de andra diagnoserna som påverkar det eller så är personen sådan i grund och botten, med eller utan diagnos.

Hur som helst förstår att det är lönläst att diskutera med dig, men ja, som sagt kunde liksom inte låta bli.

Peter Midas sa...

Cecilia!
Uppenbarligen struntar du inte alli om min undersökning säger ditten eller datten. Du blir ju irriterad för att jag skriver som jag skriver. Min undersökning är ju bara riktad till mina läsare och bara vissa av dom har svarat. Det begriper ju vem som helst att det inte är en vetenskaplig undersökning. Kvarstår dock att 73 % av dom som svarat anser att borderline manipulerar mera än andra, eller hur! Det är ju bra att du har kommentarer kring detta.
Manipulerande behöver inte ha med någon diagnos alls att göra. Det som denna blogg handlar om är hur man som anhörig skall få verktyg och metoder att möta sina borderline på ett klokt och respektfullt sätt. Samtidigt vill man ju inte som anhörig bli skadad. Det känns som att detta är ett känsligt ämne för dig. Bra att komma till insikt om sådant, då kan man börja sin resa mot förändring!

Anonym sa...

Peter. Det är lönlöst att föra en diskussion med de empatilösa. Manipulation handlar om att få sin vilja igenom. Den kan vara dold eller öppen och att hota med att hopp för att den andre ska stanna är i allra högsta grad manipulering, psykisk och känslomässig misshandel samt ett tecken på att nåt är fel. Att hon ens skriver om självmordshotet på det sättet vittnar om en rätt självcentrerad världsbild.

Det ser ut som att de pratar samma språk som oss, men så är inte fallet. Glöm aldrig det.

Anonym sa...

Det är ju pinsamt hur folk ser på borderlinesjuka. Vi är människor inte robotar? hur tror du anhöriga reagerar på detta? Det framstår ju som vi ljuger om allt? Det verkar som du har en väldigt VRIDEN bild av borderline!

Peter Midas sa...

Anonym 21 september: Ja, det är möjligt att jag har en vad du kallar vriden bild av borderlinesjuka. För det första är borderlie ingen sjukdom utan ett tillstånd, det är en viktig skillnad. Mina erfarenheter kommer framför allt från mina läsare och det är inte borderline som är målet med denna blogg, det är dom anhörigas möjligheter att tackla de egenheter som de upplever att de som är borderline har. Man behöver verktyg och förståelse för att förstå vilka möjligheter man har och framför allt för att kunna se vilka mekanismer som gör att en borderline har vissa egenskaper. Du kanske vet en del om borderline, men troligen lite mindre om anhörigperspektivet. Sedan skall man ju inte generalisera, jag väckte frågan om borderline sitter ihop med mytomani... Du får väl fundera lite och återkom gärna, debatten skall hållas igång, allt åsikter kommer fram. Tack!!!

Therese sa...

Jag tror att gränserna mellan anhöriga och borderline borde suddas ut en aning. Denna gruppering känns knepig. Problematiken kan inte lösas från bara den ena i ett förhållande mellan en borderlineperson och den annhöriga. Man måste ge båda aspekterna, Tillsammans, verktyg att kunna hantera och stärka varandra i en relation oavsett.