söndag 5 februari 2012

Ekonomiskt utnyttjad av kvinna????

Jag Googlade på rubriken ovan och fick väldigt lite svar. På andra plats kom Mänskliga möten där jag skrivit enligt länken här: Ekonomiskt utnyttjad? .

Varför skrivs det så lite om detta.Eftersom jag varken är feminist eller mansgris, utan 100 % humanist anser jag att det borde debatteras lika mycket som annat utnyttjande. Det är inte PC, Political Correct, att skriva om kvinnor som utnyttjar män. Det säljer inga tidningar.... Man kan ju undra hur många män som importerat kvinnor från Thailand, Filippinerna, Vietnam eller annat land under utveckling och sedan funnit att deras enda mål är att bli försörjda och att kunna skicka hem pengar till barn som de lämnat kvar i hemlandet.

I början av relationen kan det vara toppen, man hjälps åt med hushållet etc, men snart förfaller det till att mannen driver någon slags hotellverksamhet för sin kvinna. Förhoppningsvis har han inte gift sig med henne....

Kan detta var en mekanism som också är giltig för många borderline, män eller kvinnor? Jag känner till ett fall där en borderlineman hämtat en kvinna i Asien för att så småningom finna att varken han eller hon var intresserade av att bidra till hushållet. Hon lämnade och gav sig ut på marknaden.

Om man råkar ut för detta, vad bör mana göra? Oavsett om det är en kvinna enl ovan eller en borderlinekvinna som det gäller tror jag att man måste vara tydlig. Vi har tack och lov en sambolag i Sverige som i detalj reglerar hur ekonomin skall fördelas. OM man som man hävdar att sambolagen skall gälla och kräver bodelning efter avslutad relation betraktas man som att man utnyttjat kvinnan. Samhället är fullt av fördomar och idéer om relationer, av vilka somliga inte är giltiga, de bygger på tron på den svaga kvinnan och den starke mannen. Borderline eller inte!!

1 kommentar:

Anonym sa...

tack för din sista mening!

men varför män hämtar kvinnor från asien handlar oftast om behöv av att styra och vara i makt. det handlar om sexualitet mer än i sovrummet. det handlar om att avla barn som mannen har rätt att styra i de riktningar han vill ha dem i livet.
det är ett bakslag mot den jämställdheten som har uppstått i dagens sverige. när det primitiva tar över förnuft.
oftast är män som skaffar importfruar inte ensamma män, de är framgångsrika med tidigare familj och yrke. de revolterar sig till idioti.
nu låter jag bitter? förringar asiatiskkvinna? men tex modet med thaifruar: kvinnan där uppfostras till att tänka och känna på ett visst vis som faller väldigt bra in i smaken för män med vissa behov. männen betalar gärna slantarna för att hålla frun nöjd för de får tillbaka precis det som de vill ha. det som inte en svensk kvinna kan ge dem för de har uppfostrats till att respektera sig själva.

(jag ja jag har flertal belägg för alla mina yttringar, sedan kan jag möjligen generalisera men jag gör det efter procentsatser.)

väl mött!