lördag 30 juli 2011

Utnyttjad av en Borderline???

Jag får ofta mail från personer som blivit utnyttjade ekonomiskt av borderlinepersoner. Jag har inte en aaaning om om det är vanligare med ekonomisk vinning som kriterium för en lyckad relation för en borderline. Kanske!!! Jag minns själv hur jag bjudit min kvinna och hennes två barn till Kykladerna i Grekland. Enligt rapport från en gemensam bekant hade man frågat: Hur var resan då? Jo, toppen, jag behövde inte ta fram kreditkorten en enda gång. Hm... det tyder ju på en viss förslagenhet och på att det fanns en underliggande agenda för relationen. Det gäller att förse sig!

Personer utan beteendestörning gör nog knappast så, men jag har flera exempel på anhöriga som blivit skamlöst plundrade. Även om man har en stor familj och många att lura av lite pengar då och då, så växer skulderna så småningom upp över taknocken. En borderline har ofta svårt med pengar och ett krav om återbetalning möts med: "Vad är det för fel på dig, sluta att terrorisera mig" eller liknande. En central fråga är hur hård man skall vara? Gör man borderlinepersonen en tjänst genom att sätta ner foten ordentligt. Se till att ta bil, båt, TV etc ifrån dom via kronofogden. Kanske, kanske inte, det varierar nog från fall till fall!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gratis är gott:-)Det är svårt, att avgöra, om alla med BPS, har detta beteende, men det är inte ovanligt heller. På något konstigt sätt i manipulationen( av de som gör det), så vet dem att den som inte har BPS fixar detta." Been there done that"..... Har egna erfarenheter av detta- och även efter separationen kan jag få mail, att kan du vara med och betala för allt möjligt. Jag förklarar vänligen, men bestämt, att det enda vi har gemensamt, är vår gemensamma barn och har inget med ekonomi, att göra längre. Det kommer då och då, mail, handskrivna brev m.m. Alltså; i bland undrar jag vilket verklighet vissa lever i. Det finns säkert många som har borderline, som kan klara av sin ekonomi, men efter följt den här bloggen ett bra tag nu, så verkar det vara många, som råkat ut för motsatsen. Kanske beror det på, att de som har Borderline är kvar i ett stadie med konflikter och inte vill ta ansvar. Ja, det är svårt, att uppfostra vuxna människor. Jag har definitivt satt sätta stopp för att hjälpa mer ekonomiskt mer och fått det reglerat i dom vad som gäller för våra gemensamma barn. Sen om de lär sig, har jag ingen aning om. Jag försökte under många år lära min dåvarande fru om eknomi, gjorde budget, excellfiler, så hon kunde så våra fasta utgifter månad för månad..... Min fd fru, är också högskoleutbildad, men det var som hon var totalt blind för ekonomin. Nu har hennes föräldrar tagit hand om henne- en kvinna mellan 40-45 år gammal. Hur skall hon lära sig ekonomi??? Iofs inte mina problem längre. Det finns bara ett sätt Nej, Nej, Nej.

Ödmjuka Kaxan/Sussie sa...

Du... Det är inte alltid det GÅR att låta kronofogden ta det de har lurat till sig. Nåt av följande kan hända (och har hänt):
1.Borderlinern får sin anhöriga att hjälpa till att gömma sakerna för fogden.
2.Borderlinern har sett till så att den anhöriga står för köpen, och den anhöriga vill inte anmäla sig själv.
3.Borderlinern säger till sin anhöriga som vill ha tillbaka en dator med bredband, (som den anhöriga har skrivit på avtalet för), att "Ta den då, snåla fan! Men du får den i detta skicket!" och drämmer datorn i bordet så att den går itu. Borderlinern berättar gapskrattande det för kompisarna, och har redan glömt att hon lurade dem också för ett halvår sedan!

Tro mig, jag har sett detta på riktigt nära håll... :/

Peter Midas sa...

Sant, mycket sant! Jag har sett detta också på nära håll. Det är inte lätt att begära skingringsförbud, dvs. att ingenting får tas från hemmet. För att den som är skyldig pengar skall få ett sådant förbud måste man som borgenär ställa upp med en bankgaranti på samma belopp som man kräver.... Oj, vem var det som var skyldig pengar? Om gäldenären har en bostadsrätt går det bra ändå, den är utmätningsbar.

Det konstiga är att anhöriga kan göra sig skyldiga till brott genom att gömma saker, det är brottsligt! Många anhöriga manipuleras så till den milda grad att dom riskerar långa fängelsestraff för t ex egenmäktigt förfarande med barn när t ex en syster tar hand om barnen när det börjar osa katt för att den ena parten inte lämnar ifrån sig barnen enligt vårdnadsdomen! Detta ger en totalbild av en borderlines förmåga att manipulera.

Att du tar upp detta med datorn är intressant, jag har ett exempel på en person som inte kunde få mera krediter och alltså inte kunde köpa en dator på avbetalning. Ett syskon gick in som köpare och tog krediten men gav datorn till köparen som sedan skulle betala varje månad till syskonet. Jag vet inte hur det gått, men jag har all anledning att tro att det havererade andra månaden redan.

Jo, kaxan, jag tror dig till 100 % jag har sett liknande saker på nära håll...

Anonym sa...

Ja herregud! En anhörig till min man ville "låna" ca 50 000 till att starta upp ngn slags firma med en pojkvän. Min man sa nej o man lånade då av ngn maffia, varpå pengarna slösades bort på annat o firman blev inte av. När sen pengarna ska betalas tillbaks, så kan man ju inte det och då är det vårt fel att det går åt skogen. Förstår inte logiken. Mycket hat och mycket trakasserande på facebook och hot via sms blev följden av det. Funderat på att polisanmäla o har varit till polisen o visat upp alla smsutskrifter. Faller under ofredande, så det skulle gå att anmäla, men orkar inte med mer bråk. Önskar bara att det ska bli tyst o lugnt. Det brukar vara lugnt några veckor o sen drar det igång igen.

Anonym sa...

Äntligen en tråd för mig o mina tankar. Misstänker borderline hos ett av mina barn. Har under flertalet år lånat ut summor som nu stigit till 35000:- och som jag aldrig får tillbaka. Ett manipulativt sätt ihop med ynkliga vädjanden då världen varit på väg att gå under har gjort att jag velat stötta. Löften om återbetalning vid skatteåterbäring, nästa lön eller när ett lån tagits hos ngn annan är vardagsmat. Hittills har allt detta gått till resor, krogbesök, kläder mm. Jag har sedan ett år tvärvägrat mer lån och får nu veta hur grym mor jag är. Att betala tillbaka är också ngt som jag borde ha överseende med och inte "ta så allvarligt" - för vadådå, du har väl pengar ändå? Saker försvinner i vårt hem, fast mitt barn bor i egen lgh, men jag får alltid veta att det bara är lån. Vill jag ha tillbaka ngt så krävs det en utförlig förklaring till varför vi behöver våra egna saker. Nu har jag tröttnat och låser ett extralås som inte ngn annan än jag och min man har nyckel till - och vips; så har bekantskapen sagts upp igen och jag skall aldrig mer höra av mig. Uthängd på sociala media har jag också varit när det är ngt som går emot. Jag blir tokig snart... Vad gör man? Skulle aldrig kunna föreslå vård...