torsdag 21 augusti 2008

Borderline och kommunikation

Att kommunikation är svårt vet de flesta. Att kommunicera med en Borderline så att sändare och mottagare är överens är nästa omöjligt. Jag prenumererar på ett nyhetsbrev om Borderline och där var i senaste upplagan följande exempel på kommunikationsproblem. Nyhetsbrevet innehåller en del bra saker men kommer lite väl ofta. Värt att läsa om du har någon i närheten som lider av personlighetsstörning. Prenumerera på länken nedan!
http://www.bipolarcentral.com/register3

Här handlar det om sändare och mottagare..... säg inte att det är lätt!!

Exempel 1:
"I have to work late. I'm really sorry, but I'm going to have to cancel our plans for tonight."

What your loved one hears:
"I don't want to go out with you this
evening because I don't love you anymore.
I never want to be with you again."

Example #2:
What you say:
"I'm so proud of my daughter! Yesterday she hit a home run and won the game. Let's go to a movie tonight and celebrate."
What your loved one hears:
"I love my daughter more than you. She is talented and you are not. From now on, I'm going to give all my love and attention to her and ignore you."

Example #3:
What you say:
"I had such a great day at work! My
supervisor told me that my presentation was so good that I might even get a promotion!"

What your loved one hears:
"I'm so much better than you. My job is so much better than yours. I am good and you are bad. You are nothing - you are no good at anything you do."

Ja har en egen erfarenhet när en person jag pratade på telefon med frågade:
Hon: Vad har du gjort idag, älskling?

Jag: Jo, jag har varit så duktig, jag har krattat hela trädgården, klippt äppelträden och städat hela huset.Känner mig rätt nöjd!

Hon: Varför måste du alltid tycka att du har varit duktig. Du har prestationsångest. (Hon hörde: Jag har varit duktig och du din slöfock har bara suttit hemma i soffan och degat och tittat på TV. VArför ärinte du lika duktig som jag.)

Jag: Nej, jag är i princip emot allt sådant arbete, men idag har jag övervunnit mig själv och faktiskt gjort allt detta. Därför är jag nöjd, eftersom ingen annan skulle gjort det åt mig. Du kanske vill vara med nästa gång?

Hon: Vi har ett problem här i vår relation, jag vill att vi diskuterar det någon gång. (Jag hör: OK, detta var en öm tå eller ett äggskal jag klamapde runt på. Detta börjag inte göra om.)

Inga kommentarer: