måndag 26 maj 2008

Riksbanken, reporäntan och inflationen

Man undrar ibland över de mekanismer som styr penningflödet och inflationen i landet. Det är inga direkt lätta mekanismer som styr ekonomin. Inte heller räntan. En sak undrar jag personligen en del över. Varför räknas bostadslånekostnader in i inflationsmåttet? Om räntan stiger så ökar boendekostnaderna och då stiger inflationen. Då måste man höja räntan för att dra in pengar från marknaden så att konsumtionen sjunker. Det blir en evig spiral. Sedan går priset på olja upp vilket gör att pengar tas från annan konsumtion. Inflationen stiger och vi behöver få bort pengar från marknaden. Men vänta, det var ju just det som hände när oljepriset steg. Då försvann pengarna in i OPEC-ländernas statskassor etc. Då stiger inflationen och så måste vi höja räntan för att oljepriset gått upp. Hängde du med? Eller var det jag som glömde nåt på vägen? Finns det någon klok nationalekonom som kan förklara detta?

3 kommentarer:

Judith sa...

öhhhh.....kan du ta det en gång till?

Peter Midas sa...

Judith: Jo, det kan jag men jag begriper inte ett morr av detta. Det enda jag vet är att mina räntefakturor gått upp från 4.200:- per månad till 7.500:-. Samma hus, samma lån men andra stålar....

Judith sa...

öhhhh....
:-)