onsdag 28 maj 2008

Lärarlegitimationer... och sen då?

98 % av alla som är lärare idag skall godkännas och få lärarlegitimation. Hur kan 2 % av lärarkåren vara så usel att den är värd en sådan uppståndelse. Det vore dessutom intressant att höra kunderna, dvs elever och föräldrar om vilka lärare som anses bäst, de behöriga eller de obehöriga. Vilka når bäst resultat? En vanlig iakttagelse är att obehöriga kommer in i skolan och röjer runt ett tag, skapar nya metoder och går sedan vidare i arbetslivet för större möjligheter till självförverkligande.

Mina egna barns riktiga katastroflärare har varit behöriga, okunniga, opedagogiska och allmänt ointresserade av barn och skola. De obehöriga har haft uppförsbacke och gasat mera och skapat mera energi.

Nej, det är inte där man bör legitimera folk! Det är i politiken. Antag att vi kräver vissa kunskaper och erfarenheter, t ex 60 p i statsvetenskap och internationella affärer, sociologi eller något annat. Då skulle vi bli av med 70 % av politikerpatrasket som har s.k. bondförnuft men ingen utbildning och ingen bildning. Det vore hälsosamt.

Fast ibland undrar jag om politikerna ens har bondförnuft, det skulle nog inte bli så mycket producerat på lantbruken om det var politikernas nivå på förnuft som fick råda.

3 kommentarer:

Nike sa...

Jag håller med om att det finns gott om behöriga lärare som ändå inte passar för uppgiften. Somliga är så oerhört osäkra, fyrkantiga och rädda att göra fel att de glömmer att titta på barnen och använda sitt sunda förnuft.

Kanske man borde lämplighetstestas innan utbildningen. Eller ha ett system där obehöriga men lämpliga lärare har en mentor, en handledare och att man blir duktigare på att ta till vara de mest lämpliga och erbjuda dem utbildning! Bättre det än att slå ner på obehöriga lärare och putta bort dem bara.....

Peter Midas sa...

Man har försökt i många år på Karolinska institutet att hitta en modell för lämplighetstest men egentligen inte fått fram några bra metoder. Det isar sig att det nästan inte finns något samband mellan höga gymnasiebetyg och lämplighet som läkare. Man försökte mäta människosyn och annat men mätningarna blev aldrig ärligt besvarade. Jag tror man givit upp försöket....

DEt är kanske lika svårt med lärare... Dom bör ju ha en viss erfarenhet från livet utanför skolan innan dom talar om för andra hur t ex arbetslivet ser ut. Svår fråga. Jag tror vi remitterar den till bodegan... bland andra frågor!! Peter

Nike sa...

Haha, en bra idé. Där löses det mesta!