tisdag 5 februari 2008

Piaget

Barns kognitiva utveckling är beroende av strukturer vilket Jean Piaget kom fram till redan på 50-talet. Han ansåg att det är viktigt med mönster och igenkännande så att den kognitiva processen bildar en struktur som barnet kan använda för att bygga upp sin erfarenhet kring. Ett slags skelett som bildar bas. Hans teori om att barn tar in upplevelser som det sedan bearbetar till nya beteenden bygger just på att strukturen skapar jämvikt. Det är intressant även i andra sammanhang t ex i relationer mellan vuxna. Strukturen bygger in olika beteenden, ibland på ett sådant sätt att relationer blir omöjliga. Då har man sannolikt i sin tidiga barndom haft en yttre störning som hindrar att jämviktstillståndet uppstår vilket innebär att utveckling inte kommer till stånd. Individen blir kvar i en evig obalans och de kognitiva processerna avtannar. Bara gterapi som syftar till att skapa balans kan ge möjlighet till ny utveckling. Samhällets strukturer påverkar på samma sätt, t ex inom företag där obalans ofta råder. Det ärviktigt att man helatiden identifierar obalanserna så att det finns en chans för människan att utvecklas bakom 12-årsnivån. Det är tyvärr inte ovanligt att männsikor blir kvar där och förtvinar intellektuellt och emotionellt.

Inga kommentarer: