lördag 8 september 2007

Internet och hotet mot vår första krets


Olof Lagercrantz skrev en bok med titeln, Min första krets. Han visade på hur vi delar in omgivningen i ringar runt oss där den första kretsen består av vår familj och de allra närmaste, kanske 10 personer. Utanför kommer kollegor, vänner, bekanta, folk man hejjar på på bussen etc allt längre bort från den första kretsen. Min teori är att informationsspridningen om människor som man egentligen inte har något förhållande till tar bort fokus från den första kretsen. Denna blogg är för den som inte ingår i mina närmaste kretsar ett exempel på detta. Det borde bara vara intressant för mina närmaste inklusive kollegor och kanske några kunder, att se vad jag står för på min blogg, för att förstå individen jag om det nu överhuvudtaget är intressant. Den yttersta snedvridningen står dejtingsajterna för där man oftast skapar dialoger med människor som man inte redan har en relation till, det är ju själva idén. Frågan är om man kan leda in en främmande människa från den 7:e kretsen in till den första kretsen överhuvudtaget. Är det möjligt? Alla relationer börjar ju med en person i den 7:e kretsen, t ex någon man möter på bussen. Ett samtal kan uppstå och man kan ha denna kontakt i ett år eller två. En dag träffas man på en middag och har plötsligt flyttats in i 6:e eller 5:e kretsen. Hela vår livsresa när det gäller relationer skapas i dessa kretsar. Min fråga är: Gör dejtingsajterna mera nytta än skada? Hur är det med alla dokusåpor där vi tror att vi känner dessa välpumpade typer som exponerar sig, känner vi dom eller inte. Hur mycket energi tar dom från riktiga relationer...... Vad händer när det blir oro i den första kretsen? Troligen påverkas vi i alla fall mindre av förändringar i en dokusåpa än i första kretsen. Man får ju hoppas det i alla fall.


Inga kommentarer: