fredag 9 september 2011

Bordereline och förtal

Eftersom vissa människor, däribland borderline, har svårt med sanningen och med sina relationer till omvärlden, så är förtal ett manipulativt vapen som många använder. OBS!; Jag har ingen som helst indikation på att borderline förtalar mer än andra! Men hur möter vi det när det sker? Tar upp en diskussion och talar om det olämpliga? Nja, kanske inte så lätt, för en borderline har sällan fel, utifrån sin egen horisont och sina egna "torn". Man ser på verkligheten, samma verklighet, men ur olika perspektiv. Alla bilder är sanna. Montesquieu sa: En människa är en värld sedd genom ett temperament. OK, man har ju olika temperament och hur skall vi möta dom som har en beteendestörning? Skall man ta den tuffa vägen, skriva ett mail där man vill ha en förklaring till förtalet, eller skall man strunta i det. Kanske är det en polissak som faller under allmänt åtal? Fast egentligen handlar det om hur man möter, hårt eller mjukt. Jag är långt i från övertygad om att den extremt förlåtande attityden lönar sig. Jag tror att men gör den som har störningen en björntjänst genom att jamsa med och inte reagera. Bara genom att korrigera beteendet kan det förändras. Det man som anhörig MÅSTE tänka på är att alla individer är unika och att dom kräver var sin behandling och var sin attityd från oss.

Bara vi har kraft och kunskap att verkligen beteendeförändra våra anhöriga så kan vi använda verktyget. Man kan jämföra detta med det faktum att man faktiskt FÅR och BÖR ta i sina barn utan att bli klassad som barnmisshandlare eller pedofil! Det är inte fel att sätta ner foten mot en person som manipulerar! Det är inte fel att markera när man blir ekonomiskt utnyttjad, eller på annat sätt blir plundrad, konkret eller abstrakt själsligt. Att kommunicera är att dela och har man inget att dela kan man inte kommunicera.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej midas
när jag ändade min relation fick
hon ett spell och fick mig dömd för våldtäkt till 2.5 år. kontakta mig tack

Peter Midas sa...

Hej Anonym..... Var skall jag kontakta dig? maila till mig på midas.2@hotmail.com

OwO sa...

Det är ibland när man läser dina nyaste inlägg som om du varit hemmavid och haft en liten dold kamera på inspelning...

Maria sa...

Du har inte läst boken Stop Walking On Eggshells?

Som partner till en BL har jag läst och förstår att det går inte att korrigera fakta hos en BL. Det står även en del om 2manipulerandet"
Det är en bok som jag rekommenderar alla anhöriga till en BL
http://www.bokus.com/bok/9781572246904/stop-walking-on-eggshells/

Peter Midas sa...

OwO: Kanske jag har.... Nej, men det är den stora nyttan med att ingå i en läsekrets, att man aldrig är ensam om upplevelserna. Stöd! Analys!

Maria: Nej den boken har jag inte läst, men skall snabbt skaffa den! Låter som min metod: att sluta jamsa med! Tack för tipset!!!