söndag 10 april 2011

Att skapa en ny relation efter en borderlinerelation

Många människor har svårt att gå vidare i en ny relation efter att ha avslutat ett jobbigt förhållande. Ofta beror det på att t ex mannen säger till sig själv:

*Kvinnor manipulerar
*Kvinnor ljuger
*Kvinnor hotar
*Kvinnor är psykiskt våldsamma
etc etc

Allt detta fungerar som filter och hinder för en ny relation eftersom mannen har dessa postulat ständigt klingande i huvudet. Det gör inte at nya relationer blir mer framgångsrika. Vi brukar säga att vi är skadade. Vi är snarare självskadade på ett intitiativ av den som påverkat oss!

Just nu känner jag exakt så här. Jag har svårt att "älska" min nya kvinna. Min gamla borderlinekvinna står i vägen och hon manipulerar mig fortfarande, bara för att jag låter henne manipulera mig och styra mina förutfattade meningar om kvinnor. Det är det som är orsaken till den relationsimpotens jag skrivit om tidigare.

Jo, detta har med borderline att göra. Problemställningen återkommer i nästan varenda mail jag får om borderlineanhöriga. Många blir emotionellt och ibland intellektuellt bakbundna, hemfaller åt en massa tokerier, ungefär som det vore en rättegång. Ytterligare andra behöver verkligen samla data och minnen för att kunna vinna i en vårdnadstvist. Men man får inte förfalla till att bli rättshaverist. Manipulerande fortsätter med mycket små sublima metoder, ett sms, prata med någon gemensam kompis, allt för att hindra en fullständig separation, dvs att mannen i detta förhållande skall kunna etablera en ny relation. Det i sin tur beror på borderlinens enorma separationsångest. Läs boken I hat you, don´t leave me! Den beskriver med humor och finess vad det handlar om!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Riktigt skön blogg att hitta. Har hittills mest läst forum för engelskspråkiga. Tack för din insyn!

Mitt ex är enligt terapeuten jag pratade med en klassisk "energitjuv". Vilket kan stämma, jag kan inte ge någon en diagnos.

Saken är den att jag lämnade relationen för över ett år sedan och efter ett halvår började jag må åt helvetes dåligt på ett väldigt annorlunda sätt (hjärtesorg deluxe på nåt vis) där jag började att ifrågasätta mitt existensberättigande, mig själv etc.

Utan att gå in på detaljer så har jag brutit kontakten, hon bor med en ny snubbe (snabbar ryck), jag vill inte ha nåt med henne att göra trots ett par försök ifrån henne att vara "vänner". Men jag mår fortfarande skit. Inte skit som för ett halvår sedan men inte bra, på ett väldigt skumt vis.

Fråga: Jag vill läka. Vet du hur gör jag det? Har pratat av mig in absurdum med min omgivning och på forum men det känns som att jag är trasig och inte riktigt kan skilja på mig och min omgivning. Trasigt jag?

Observera, ingen diagnos finns men mycket, mycket talar för att damen ifråga har borderline eller iaf. starka drag. Vilket jag fattade efter att ha stuckit.