onsdag 24 mars 2010

Borderline och manipulation, myt eller sanning?

Man brukar hävda att borderlinepatienter är bra på att manipulera omgivningen. Man hittar i sin borderlinediagnos ett legitimt skäl att bete sig som man vill, ibland till anhörigas stora sorg. Att vara utsatt för manipulation är inte trevligt, man ser det som en förolämpning eftersom man lätt avslöjar manipulationen, trots att den som är borderline inte är medveten om den själv. Det skall bara vara så, det får du finna dig i, etc. etc. "Jag manipulerar inte, det är du som gör det. Du ljuger för mig och det gillar jag inte,vad pratar du om egentligen jag tror att du förvanskar sanningen för att du vill nå dina syften."

Man har alltså två helt olika uppfattningar om verkligheten. Det man ser och det man känner kan vara väsensskilt från varandra. Vems verklighet gäller? Ja, det är inte lätt, var och en har ju sin egen verklighet och en borderline har ofta en syn som avviker markant från de flesta andras. Dom ser på samma sak som vi andra, men från ett annat håll. Där ligger ett stort kommunikationsproblem som vi nog inte kan lösa. Vi kommer alltid att ha svårt i dialogen med våra anhöriga med borderline, men vi kan kanske lära oss att stå ut med det! Kanske måste vi navigera runt och undvika de värsta grynnorna.

I mina mest negativa stunder tror jag att det är omöjligt att dela livet med en borderline av skälen ovan. Man ser inte samma saker, har inte samma världsbild och absolut inte samma förväntningar på relationens innehåll. Hur skall man då kunna ha respekt och nå kärlek? Missförstånd och förfelade förväntningar blir vardagliga destruktiva inslag och till slut ger man upp. Det är mänskligt! Här hjälper inte styrka, man måste vara listig också!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Peter Midas!

Jag tror att det enda sättet att leva i närhet av en person med bordeline eller narcissism eller "you name it" är att bli helt oberoende känslomässigt av deras aktivitet. Att inget förvänta sig - att bli HELT centrerad i sig själv.

Kul att jag hittade den här bloggen!

Kristina

Peter Midas sa...

Det är ju trist att isolera sig och den som är borderline. Visst fasen manipuleras man, inte bara av borderline men också av andra. Min egen erfarenhet är att borderline manipulerar friskt i alla lägen, utan att vara medvetna om det. Dom har ju per definition alltid rätt och därför är det ingen manipulation. Bara ett helt rättmätigt krav eller en åsikt. Vi har en fight om att köpa hus/lägenhet i min relation där jag kommer att vinna eftersom det är jag som har pengarna. I denna fight ingår allt. Fick en bok av henne för en tid sedan: Machiavelli i vår tid! ;-)