tisdag 23 mars 2010

Vilken terapi är bra för borderline?

Det går inte att generalisera med ett svar på denna fråga. Alla borderline är olika, givetvis. Olika mysiga, olika oroliga, olika stabila, olika aggressiva, precis som alla andra som vi av något skäl inte kallar borderline. Man pratar så mycket om kampen mellan psykodynamist terapi och kognitiv beteendeterapi, KBT. Man får i KBT handfast regler att hålla sig till och lär sig att hantera sina problem på annat sätt. En verktygsväska som man har tillgång till när man behöver den. Man lär sig alltså att navigera undan från jobbiga händelser och problem och kan handskas mera styrt mot handlande än mot själva orsakerna. Psykodynamiken försöker finna ursprunget till borderline, om det nu finns något ursprung, vilket man nog bör ifrågasätta. Man vill reda ut det jobbiga i barndomen, en mamma och pappa som bråkar, en mormor som klagar på mamma eller något annat interpersonellt beteende. Vi läste en bok på universitetet: Psychology, the science of interpersonal behaviour" Ganska bra, jag tar fram den ibland fortfarande.

Jag har tidigare skrivit om framgångskoncepten för att ta sig ur tillståndet borderline och man säger att kombinationen terapi och medicinering klarar ut 70 - 80 % av alla fall. För oss anhöriga är det outsinlig kärlek och respekt som gäller, men också fast normer. Att vara eftergiven är inte kärlek, men att vara resonabel och att lyssna är verkligen kärlek. Jag ger allt jag kan till min kvinna och det lönar sig mycket!! Hon mår så bra av respekt och uppmuntran!

5 kommentarer:

Therese sa...

Googlade på bordeline och hamnade här.Jag har nyligen fått diagnosen bordeline efter ett långt helvete utan vetskap. Denna blogg ska jag ge vidare till min make som ständigt står vid min sida fastän helvetet ibland blåser förbi. Tack!

Peter Midas sa...

Therese, tack för dina fina ord. Visst blåser det kring en borderline, men man kan inte alltid ha medvind. Ibland måste man ta ner seglen och bara segla på riggen. Hoppas att din man har någon nytta av min mödor. Han får gärna kontakta mig på midas.2@hotmail.com Jag blir så glad för din öppna attityd, att du skriver ärligt! Med gemensamma krafter kommer du och din man att klara av detta!!! Lycka till Therese!!!

Johan Winter sa...

Hej Peter.
läste att du skrev om behandlingsformerna. Och nämnde KBT. KBT är definitivt en form som man behandlar med men tycker att jag saknar

DBT (Dialektisk beteendeterapi, Dialektisk beteendeterapi, DBT, är en typ av kognitiv beteendeterapi som utvecklats för personer med emotionellt instabil personlighetsstörning (IPS), även kallat borderline personlighetsstörning)

och

MBT (Mentaliseringsbaserad terapi)

bara en tanke. Jag är kluven inför vad du skriver i din blogg. Men det beror på att jag själv är Borderline. Och min är den som är "typisk" för kvinnor även om jag är man. Du kan länka till min blogg om du vill. Citera, kommentera hur mycket du vill :)

http://cryptochild.wordpress.com/

Peter Midas sa...

Hej Johan!

Tack för kommentar. Jag känner till bara lite om DBT och nästan ingenting om Mentaliseringsbaserad terapi hörde jag om av en psykolog för någon vecka sedan. Måste nog ta reda på vad det är mera i detalj. Skall kolla din blogg också!

Kan trösta dig med att jag också är kluven till vad jag skriver på min blogg!! Därför är ditt bidrag extra välkommet!

Anonym sa...

Jag gick KBT först, det hjälpte väll men jag säger bara wow när jag börja DBT, inviduell+grupp.