torsdag 2 oktober 2008

Bordeline och ekonomi BPS

Många personer med BPS, men givetvis inte alla, har ekonomiska problem. Delvis handlar det om deras attityder till skulder. Man lånar pengar, köpder på kredit eller på annat sätt sätter sig i skuld till andra. Ofta tar man inte tag i sin ekonomi, utan fortsätter att överkonsumera, köpa saker men inte har råd med för lånade pengar, eller på andra sätt missköter pengar. Man tror att skulden försvinner bara man ignorerar den. Stoppar huvudet i sanden och håller för öronen. Är det till en mycket god vän kanske den gör det men annars har den tvärtom en tendens att fördubbla sig på mycket kort tid.

En av mina bekanta med BPS har t ex varit skyldig sin f.d. bästa väninna 10.000:- i flera år. Det har gällt allt från direkta handlån till att "Oj, mitt kortfungerar inte", dvs något som gränsar till bedrägeri. Samma dam har lånat över 20 kkr av en annan person och har inte för avsikt att betala tillbaka.

Man kan hjälpa sin vän genom rent handfasta råd, ett slags lyxfälla i miniskala.
  • Köp inte något du inte har råd med!
  • Se till att ha ett litet reservkapital.
  • Försök att hitta metoder att kontrollera impulshandlingar vilket är ett BPS problem, man har svårt att styra sina impulser.
  • Ta hjälp av KBT-terapi och skapa ett enkelt system. T ex "Jag vill köpa den här väskan/stolen/boken men jag skall göra det imorgon"
  • Skjut upp alla inköp utom mat till morgondagen. Ställ sedan frågan: "Hur påverkas mitt liv om jag köper/inte köper den här saken?"
  • Köper du i alla fall det du vill ha såhar du i alla fall tänkt efter ordentligt.

En kvinna jag känner betalade gladeligen 1800:- för en handväska trots att skafferiet var i princip tomt. Den var jättesnygg, verkligen toppenfin, men det kanske inte var en så bra idé ändå. Eller så var det faktiskt det! Man får inte förneka det terapeutiska värdet i att "kosta på sig" när det känns att det behövs.

Inga kommentarer: