lördag 24 februari 2007

Vem är närvarande?

Att ringa till ett svenskt företag eller till en svensk myndighet är ofta, men inte alltid, som att delta i ett häcklöp på 110 meter. Varför är det så, vill man inte prata med mig. Väklommen till Carpark, tryck in det nummer som står på din böteslapp. Va! Jag har inte fått någon böteslapp. Tryck 3 för att komma till kundtjänst 2 och dröj kvar du har turnummer 34. Vi arbetar så fort vi kan, det är många som ringer. Tryck stjärna för att vara kvar i kön, du är nu utloggad. Tack för ditt samtal. Man tror inte det är sant. Carpark är bara ett av alla gräsliga exempel som speglar företagets företagskultur. Min reflexion är att det inte alla är många som ringer, det är få som svarar. Jag tog mig tid att skoja med en pigg agent en gång och sa: varför säger ni att det är många som ringer, setär ju få som svarar. Va, sa den pigga damen, du vet väl inte hur många vi är som svarar. Jo, jag vet exakt. Är du i lokalen? Nej, men när jag ringde var ni en för lite mest beroende på att ni tycker er tid är mera värd än min och där ar vi inte överens. KUL sa hon, dett tar jag med till eftermiddagsfikat!

Inga kommentarer: