torsdag 3 januari 2013

Kvacksalvare inom terapi!

Jag skulle inte vilja att en amatörkirurg tog bort min blindtarm! På samma sätt vill jag inte ta råd av självutnämnda förståsigpåare när det gäller psykisk hälsa eller ohälsa. Alla kan lära sig ett par metoder som man kör med varenda person man möter, jättekul! Man kan till och med bli lite poppis i sällskapslivet om man vet hur man stoppar depressioner.

Jag hoppas att det klart framgår på Mänskliga Möten att jag som skriver inte ger någon form av terapeutiska råd, jag är endast endast medmänniska med erfarenheter av att vara anhörig till en borderline. Vi kunde lika gärna träffats på www.anbo.se dvs. anhörigföreningen för borderline i Stockholm. Jag har träffat några där som jag blivit vanlig kompis med, dvs vi pratar inte borderline i någon större utsträckning, mera andra saker! Det är ju kul!

De flesta som skriver till mig vet om ovanstående, men det händer att man frågar hur man skall tänka som anhörig. Där kan det räcka med att vara medmänniska, lyssna, stötta, föreslå tankebanor etc, men aldrig ge "terapi"!

Inga kommentarer: