lördag 3 april 2010

Diagnos för borderline

Jag får ofta frågan om jag tror att en person är borderline. Det kan man inte alls avgöra på andrahandsberättelser, kanske inte ens på några möten med personen. Eftersom borderline inte är en enda diagnos utan ett batteri av kombinationer av indikationer, så finns det för en amatör ingen möjlighet att komma med en åsikt. Däremot kan man ju ha en del erfarenhet som man känner igen i andras beskrivningar av sin anhöriga. Den här bloggen handlar ju mest om hur anhöriga kan förbereda oss eller lära oss att möta sina kära som har en instabil personlighetsstörning. För tydlighetens skull klipper jag in den verdertagna listan av indikationer på borderline. Den innehåller 9 olika indikatorer enligt ett klassificeringssystem. Man brukar säga att om man passar in på fem eller flera av dem så är det sannolikt att man är borderline.

1. gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer

2. uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering

3. uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla

4. visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).

5. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar

6. är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)

7. känner en kronisk tomhetskänsla

8. uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)

9. har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.

Som anhörig är det bra att veta vilka indikatorer som gäller. Då kan man få hjälp att möta dessa på bästa sätt. Det finns många verktyg för detta!

Hör av dig om du behöver råd!

4 kommentarer:

Therese sa...

När jag först fick läsa dom, tänkte jag: oj är det mig dom skriver om...passar tyvärr in på alla nio. men efter alla år i ovisshet känns det ändå skönt att veta.

Peter Midas sa...

Therese!

Alla människor har ett par av indikatorerna, men i olika styrka. Om du säger att du har alla 9 så är det förmodligen olika styrka i dom. Om dom är mycket starka måste du agera. Du måste tala med din man om detta så att han förstår. Han får gärna ringa mig eller maila om han behöver stöd. Du har numret, eller hur?

Peter

Therese sa...

Jo, jag vet att vi alla är lite bordeline till mans, men tyvärr är jag nog lite för mycket av allt. Jag försöker agera, terapi och medicinering mot värsta depressionen...(hjälper dock föga) och min man han är medveten, men jag tror absolut att han behöver stöd i detta ibland eländiga förhållande. Jag hoppas att han kommer att kontakta dig.
Tack för din fina medmänsklighet!//Therese

Anonym sa...

Någon som kollat hormonläget? Ta t ex tomhetskänslan. Den kan vara förknippad med hormonbrist på t ex serotonin. Serotonin får man av aminosyran tryptofan som i sin tur kommer från det protein man äter. Äter man för lite protein (om man t ex är vegan) kan det inverka på den psykiska hälsan väldigt mycket.

Ville bara ge en kommentar till en väldigt intressant sida om borderline.

Laura