onsdag 7 november 2007

Ett mail om gatuvåldet träffade mig

Jag fick ett mail från min uppdragsgivare på Rädda Barnen. En av medarbetarna blev mördad i gatuvåldet på Stureplan. Ihjälkörd av en fiende i 20-årsåldern. Han hade varit ansvarig för Rädda Barnens manifestation i samband med dödsmisshandeln på Kungsholmen. Ruggigt! Att det skall vara så himla svårt. Var kommer barnen in? Jag tror att man måste rädda barnen mycket tidigare, att dom måste få finnas till för sin egen skull och inte som dekoration åt föräldrarna. Det känns som många bara har barn för att man skall ha barn, för att det är en del av konvenansen. Men man bryr sig egentligen inte om dom. Jag har en kvinnlig bekant som låter sina två små pojkar titta på TV hur mycket som helst och oftast är det agent-filmer eller liknande med rätt mycket våldsinslag i. Inte bra, framför allt inte som barnen går på en skola med helt andra ideal. Att leva som man lär är inte lätt. Att lära medan man lever är dock nödvändigt.

Inga kommentarer: